Tuesday, June 12, 2012

Thalassemia


If I ask you what is Thalassemia, would you be able to answer that? You gotta continue reading if you answer err errr errr. You have to!


Semalam aku tengok satu talk show ni, Bella. Ye, nama talk show tu Bella. Dia macam talk show lain yang macam Wanita Hari Ini, Nona and lain². Tapi die English talk show.


So episod semalam, 11 June 2012, pukul 11.00 pagi, ada satu slot tuh dia cakap pasal Thalassemia. It caught my attention because honestly, I don't really know about this disease. Tau gitu² je sebab macam penah blaja dalam Biology masa Form 5 dulu. Hahaha


Now straight to the point, what is Thalassemia? Thalassemia is a blood disorder. Maksud kau apa Mai? Ok maksudnya kecacatan darah yang menyebabkan badan seseorang itu menghasilkan hemoglobin yang tak normal.


As you know, hemoglobin is super important component in red blood cells (RBC). It helps RBC to carry oxygen to all parts of the body. So could you imagine what will happens if hemoglobin korang tak normal? Tak dapat imagine? Ok tengok sini. Kat sini plak untuk tau akibat yang lain.


So Mai, camane caranya nak elakkan daripada terkena penyakit ni? Okay baiklah (gaya dokter siot), puan-puan dan tuan-tuan, penyakit ini adalah penyakit yang diwarisi. Kalau ada salah seorang daripada parents korang carrier, korang mungkin jugak seorang carrier.


K jangan panik. Kalau korang carrier, takde masalah. Sebab apa? Sebab korang hanya carrier, bukan exhibit penyakit tu.


TAPI korang yang carrier ni, dinasihatkan jangan kawen dengan orang yang carrier jugak. Sebab apa, probability untuk korang dapat anak yang betul² ada penyakit ni adalah 25%. Tinggi tuh uolss. Jap, paham tak aku cakap apa ni? K jom try tengok gamba bawah ni.







Yang biru tuh memang bebas daripada jadik carrier. Yang purple tuh mewakili 50% yang akan jadik carrier dan yang merah tuh la yang akan ada penyakit ni. Jadi korang yang carrier ni sanggup ke ambik risiko kawen jugak dengan orang yang juga seorang carrier? Sanggup ke korang tengok anak korang ada penyakit ni nanti?


Kau cakap senang la Mai. Kami ni dah bercinta sejak di bangku sekolah lagi. Takkan lepas tau yang kami ni dua² carrier, kami nak putuskan hubungan ni. Lagipon 25% je kebarangkalian untuk mendapat anak yang ada Thalessemia. Kami tak rela nak berpisah, kami tak sanggup.


Amboi korangzz. Hurmm, terserah la kalau macam tu. Tapi bagi kite² yang belom kawen lagi ni, marilah kite buat Thalessemia screen test. Yelah, manalah tau kalau kita carrier. Aku pun taktahu jugak aku carrier ke tak.


Kalau kita bukan seorang carrier, takde masalah nak kawen dengan orang carrier. Tapi kalau kita seorang carrier, seblom nak mengorat or further the relationship into serious matter, tanya dulu si dia. 


"You ni carrier Thalassemia tak? Kalau ya, sampai sini jelah hubungan kita. I tak sanggup tengok anak I ada Thalessemia nanti. Sebab I penah baca kat blog Maicher yang kalau carrier kawen dengan carrier, probability untuk dapat anak yang menghidap Thalessimia tuh 25%." 


Conclusion nya, penting untuk kite (yang belom berkahwin) ni buat screen test. Takkan nanti nak pegi daftar kawen, pastuh kena buat blood test and all, baru tau dua² adalah carrier. Masa tu barulah kite rasa serabut tak tentu arah dan teragak agak to call the wedding off kan? Dah bercinta bagai nak rak persiapan dah settle apa semua, hasihh haru baqhang.


p/s: Ni antara apa yang aku dapat daripada tengok rancangan tuh dan sedikit jasa budi Google. Kalau ada salah tolong betulkan I eh uols.


Bui-bui.



6 comments:

Muhamad Zaki Zafir said...

i'm not a Thalessemia carrier, so Alhamdulillah no prob dah nak cari pasangan. :)

Maicher said...

haha, congrats zaki. now, next step!

iKhRam said...

pertama kali mendengar taklimat tentang penyakit ini pada tahn 2005.. masa itu saya antara yg terpilih mengikutinya kerana mendapat markah biologi yg tertinggi di sekolah..

penyakit ini mmg berbahaya kerana memerlukan kos yg tinggi utk merawatnya..

Maicher said...

bro ikhram. ohh patotlah bro jadi ckgu sc. power bio rupanya. hoho

Salwa said...

Hmm. I tak check lagi. Kena gi check nih. :/

Aya Zuki - Master Shaklee | Consultant Quantum Metal said...

kawan saya adik dia ada penyakit ni.. dan dah xde sekarang..sad :(