Thursday, August 2, 2012

Pasti kau bisa teruskan hidup.

Rasanya semua orang ada perancangan hidup
Ada yang nak jadi doktor ataupun pembaca berita ataupun stewardess
Ada yang nak kahwin dan lahirkan lapan anak
Ada yang nak hidup sendiri dengan buku dan internet
Ada impian yang berjaya, ada mimpi yang tidak


Sesetengah orang lancar perjalanan hidupnya
Sesetengah tidak
Ada yang melonjak naik dari bangku sekolah
Ada yang tersekat tengah jalan
Ada yang masuk pusat serenti
Ada jugak yang terkandas dalam longkang sampai nafas terakhir


Hidup kita, nasib kita
Usaha tangan kita, nasib tangan Tuhan


Ada orang yang gembira dengan keluarga
Ada yang meluncur perjalanan karier
Ada yang dah jumpa penyeri hati sampai tak perlu apa lagi
Ada yang dapat semua ni
Ada yang tak dapat lansung


Biasalah hidup ni
Kalau tak ada pasang surut
Kalau tak ada ombak badai
Bukanlah kehidupan namanya


Sehebat mana pun kita
Senang saja kita jatuh nanti
Sehancur mana pun kita
Senang saja esok kita bangkit kembali


Ada saudara dan sahabat aku yang dah berjaya
Ada yang tidak
Ada yang tak sempat lihat hari esok sebab Tuhan dah panggil balik


Pesan aku pada semua
Dan pada diri sendiri


Kalau jatuh
Bangun kembali
Kalau jatuh lagi
Kau kan ada kaki


Satu-satunya waktu kita dah tak boleh buat apa-apa
Bila malaikat datang minta kita serahkan nyawa


Selain itu
Apa pun yang datang
Hidup ni kan sangat panjang
Dunia ni kan terlalu luas
Manusia terlalu ramai
Rezeki melimpah ruah
Jodoh silih berganti
Peluang tetap datang lagi


Aku pernah jatuh
Tersungkur terduduk sampai terlentang
Aku jatuh dengan dunia
Aku jatuh dengan manusia
Tapi aku bangun
Dan aku bangun lagi
Dan lagi
Sebab aku sentiasa percaya
Dengan masa depan
Sebab bukan aku yang tentukan
Tapi Tuhan


Jadi jangan berhenti percaya pada kehidupan
Jangan berhenti percaya pada semua orang sekeliling kita
Jangan berhenti percaya pada cinta dan masa depan
Jangan berhenti percaya pada Tuhan


Jika semalam, kau tahu apa yang akan jadi hari ini?
Tak ada siapa pun yang tahu
Sebagus mana pun kita


Jadi jangan berhenti percaya
Pasti kau bisa
Sebab hidup tak berakhir di sini



Taken from here.


p/s: This poem is interesting. That explains why it's here. I wish I'm a linguistic person that can play with words too. Too bad I'm not.


p/s: Time buat entry ni dalam kelas Dr. Puma. Yes you heard me, DR. PUMA. I kill the time while waiting on the observer who will observe her for JUSA. Wow aint it. 


Bui-bui.





1 comment:

Ahmad Tongkeng said...

Flattered.

Thank you very much. Tapi ada sedikit re-editing lah hihi.