Tuesday, February 16, 2016

Brother J100: Black Ink Not Detected



Sebelum ini saya pengguna printer Canon MP 258. Namun setelah bertahun bersama, saya dah penat bersabar dengannya. Saya akui ia banyak berbakti kepada saya. Tapi saya tak boleh terus menerus bersamanya dalam hati yang sering disakiti.

Asal nak print assignment je, dia buat hal. Langsung taknak kompromi. Kemuncak dia buat hal bila tengah praktikum 2 tahun 2014. Saya nekad. Jika begini saya cari printer lain sajelah. Dah masanya saya lepaskan dia pergi.....

Lalu saya beli lah printer Brother J100 ini.



Dah lebih setahun setengah saya bersama Brother J100 ni sekarang, Hari-hari saya berjalan dengan baik dan indah. Tiada lagi masalah.

Tapi sebenarnya saya yang try hard fikir positif. Rupanya ada jugak masalah danggg.
Masalah dia taknak detect black ink. Like why???? Whyyyyy you do this to meee? Hah over terus.

Only then saya dapat kenalpasti penyelesaian kepada masalah ini. Mudah saja rupanya.

Ini trick nya:

Lepas kita dah insert semua ink catridge external tu, akan keluar blank ink not detected kan? Pada saat itu, keluarkan black ink external tu.

Kemudian, insert black ink catridge yang original. Now see the magic?

Then keluarkan balik catridge original, masuk catridge (tank) external.

Settle! Selesai satu masalah :')


Tips penjagaan printer:
1. Selalu lah buat clean head printer.
2. Jangan guna kertas nipis.
3. Jangan guna external ink. (tapi impossible la kan? Kita student tak mampu deknon beli ink catridge original huhu)


P/s: Jangan perlakukan manusia macam printer. Cuba baiki dahulu sehabis cuba jangan mudah cari lain. Eh



Bui-bui!





No comments: