Tuesday, May 17, 2011

Awesome people are awesome!

Salam and hey awesome people!

I'm a pre-mature student that can easily feel down. AND easily feel inspired. Yesterday I feel horrible, and today I get to normal. Naahhh.. AWESOME ain't it? That's just an does-not-related intro with what I'm going to write. What I'm going to write isss..


HOW CAN A MATH LECTURER TEACH YOU AL-QURAN ??

Yes, of course. You gotta be awesome to do that. How on earth you can master two diffrent things at one time? (to let you know, Mathematics and tajwid+its stuff are awaayy very diffrent)

When I say "teach you Al-Quran", means teach you everything about it. For your information, this lecturer knows a lot about Al-Quran. He even memorizes the verse and all. Yes, I feel fascinated because he is not from Pendidikan Agama Islam department (kalo tak,tak pelik ah kan). He is from Mathematics department. The one that got Master in Mathematics guyss!




Nahh.. see. It does not mean when you are in Mathematics area (this is just an example), you can't master in Al-Quran too. This kind of people is what Islam ne
ed. The one that excel in both aspect.

I really want to be like this too when I first apply dentistry before. I just want to prove the world that Muslim and Muslimah like us can succeed too. You get me right? I mean, isn't it great when people in profession like dentist/doctor/engineer and so on are also doing well in their religion too, despite that they are professional in their career.

However, God seems not to choose me to be one that I want. He wants me to be an educator. Perhaps I can perform better in this career. Well, He knows the best.




p/s: Happy Teachers Day guysss.


Bui-bui.





9 comments:

Unknown said...

ustaz zul...;)

Fathiah Hamim said...

thats why Allah wants His Servants to practice ta'wazun or balance in life. excel in Here and HereAfter.

all the best in life. :)

iKhRam said...

teringat masa saya menjadi seorang guru sementara dulu.. saya ditugaskan untuk mengajar subjek pendidikan agama islam.. Wow !! balik saya memangis kat emak..!! 'mana boleh abg nak ajar agama?'

mak pujuk saya 'kan dulu abg sekolah agama?'
'tp tu sekolah rendah..."

apapun saya buat tugasan itu dengan baik... sehinggakan hari ini ada anak-anak murid saya yang tetap memanggil saya ustaz.. bila terserempak dan ada yg memanggil saya ustaz.. saya mesti tersenyum.. saya malu sebenarnya.. saya bukanlah seorang ustaz.. tp bakal seorang guru sains..

jadi mereka hairan?? kenapa masa saya mengajar mereka gama dahulu.. saya tahu semua tentang sains..!! hahaha.. memang mereka kanak2 kan??

dan kini sya telah pun mengajar subjek sains semasa saya jalanio latihan praktikum.. bila saya menggantikan waktu guru yang tidak hadir.. dengan lebih spesifik, waktu guru agama.. saya akan mengajar agama..
saya akan bertanya sedikit soalan tentang tajwid..
hukum nun mati dan tanwin
izhar halqi
ihfa' haqiqi
iqlab
idgam ma'al gunnah, bila gunnah
hukum mim mati
mad asli
mad far'ie
mad wajib
mad jaiz
mad arid lil sukun

dan byk lg..

jadi mereka sgt kagum.. bagaimana saya mengetahui semua ini biarpun saya bukan ustaz.. saya cikgu sains..!! walhal ini adalah perkara kecil

apa yg saya nak cerita adalah.. cara hidup, adlah cara hidup.. dan kerjaya adalaha kerjaya.. dimana kita pergi.. teruskan dengan bidang kita.. sedang cara hidup itu sentiasa sebati dan menjadi panduan dalam apa yang kita nak buat..

islam itu ad-din
ad-din itu cara hidup !!

p/s - saya tak pasti sgt dgn cerita anda kerana penguasaan english saya agak lemah sebenarnya.. kalau cerita saya salah topik.. anggap saja sebagai cerita yang nak menghiburkan hari2 anda k?

Maicher said...

@bintang hati aka azie
bebebebetul! :D

@fathiah
ya rite!
thanks btw :D

@ikhram
wahlah.. hebat ah.
macam nilah cikgu serba boleh.

kay yea said...

insyaALLAh boleh dijayakan :)

mat ganu said...

yeahh.. tu yg patut sumer org ade.. kalo doctor, dooctor tahfiz n so on.. ilmu Allah itu terrramat luas..

Maicher said...

superb la kalau ramai yang macam ni ^__^

Unknown said...

jgn pandang org sebelah mata..
heehe

fifianggun said...

amazing aite! even they master in their option but then they still practice our religion guide!
you as a educator also can be like him..