Wednesday, December 31, 2014

Page 365 Of 365.

2014 has been a challenging year for all of us. Too many things had happened.
And the latest one is the flood.

It’s unbearable to see the flood victims. The worst are those who has just lose their house. Whewh, loosing a house?! When everyone else is cleaning their house while these group of people don’t even have a house to go back to. Where are they gonna live now? How about their kids? School equipments and stuffs? I can’t even.







Pictures courtesy: Raja Syamri. 


Sigh (eh tak elok mengeluh).
It breaks my heart seeing them live at the bust stops, at the railway station. Oh. My God. Are you kidding me? How could one live AT THE RAILWAY STATION? Ya Allah..

This is a surely a test from Him. Not only for the victims. BUT FOR ALLL OF US. He wants to see how do we handle this. Yang mangsa banjir nak tengok sejauh mana level kesabaran mereka. Cakap memang senanglah you don’t experience it yourself. Yes I’m aware of that. I know, I know. But this is a test remember? Try to not fail for the outcome is worth it!










And to us yang tak kene banjir, some might not aware but actually, kita pon diuji. ARE WE HELPING OR NOT. Ke tengok je dan rasa kesian dan kemudian tak buat apa-apa seperti tiada apa yang berlaku pada saudara kita?  Doesn't matter if we are old or young, rich or poor, badass or a holy angel. Pray and help them financially or if you have a great health with energy and if you got free time, be a volunteer.

Tertarik dengan hadis ni,

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW, yang bersabda :
" Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin, suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat. "
Riwayat Muslim.

On a different note, what do we say when bad things happened and we want to calm down and get back on the right track?

“There’s a blessing in disguise.”

Yeap. I can see that apparently Malaysians are all very helpful and generous and amazing subhanallah. All races are helping each other. If it takes disaster to strike and only then we could be together like this, maybe that’s the reason why The All Knowing king send us this trials and hardships. Whatever it is,  may Allah grants all of these people jannah for their noble endeavor for you guys are amazing!  :’)






For all the flood victims, you guys are in my thought and prayers.
Keep holding on.


P/s: He knows what is in every heart. 




Bui-bui.




Sunday, November 30, 2014

Dream.


Dream. It's a manifestation of what's been hunting your mind. Kadang-kadang kita tak sedar pun isu tu tengah dok main dalam kepala, tapi dalam mimpi dia muncul.




Hoping that next year everything will turn out as well as we used to be. Tak best lah tak bercakap macam ni. Hashtag OhMyFriendship.


Bui-bui.




Tuesday, November 4, 2014

Lawatan Ke Zoo Negara.


Secara jujurnya, pada tanggal 29 September 2014 adalah kali pertama kaki aku menjejaki Zoo Negara kat Kuala Lumpur selama hidup lebih kurang 22 tahun ni. Sebelum ini ada la pegi zoo. Tapi bukan kat KL. Yang paling menariknya kali ni aku ke zoo bukan sebagai pelancong, tapi sebagai volunteer. Memang best! Unforgettable experience evah!

Wajah-wajah sebelum start buat kerja volunteer.

Sampai je sana after breakfast apa semua, kami dibahagikan ikut department. Aku dan sorang lagi kawan, Azie, dapat bahagian kitchen. Tempat penyiapan makanan binatang² dan distribution. Memang penat la kan angkat tong dan container makanan yang sangat berat tapitakpaaa it was all worth it!

Tu container makanan yang memuatkan ubi, daging, ikan, roti, buah-buahan dan banyak lagi.

Ni lori yang kami naiki untuk pegi distribute makanan-makanan bintang kat sini.

Selama bertugas kat bahagian kitchen ni, aku memang amazed la. Amaze kenapa? Sebab makanan-makanan yang binatang² kat sini makan sangat mewah. Dah macam kita plak makan roti pon brand Gardenia, buah anggur, dengan ada supplementnya dan paling tak sangka, sup daging masya Allah serious tempting sup daging tu. Bau dia memang aku tak sangka untuk gajah punya santapan tengah hari. :')

Bahagian aku ditugaskan tak banyak kerja sangat. Sebab yang prepare makanan, masak and potong-potong semua tu pekerja dia yang buat. Aku ngan Azie lebih pada distribution. So lepas selesai tugas, kitorang pon apa lagi, ambik peluang la untuk round zoo ni!

We met Kwang Soo! :D


Untuk siapa yang tak penah pegi Zoo Negara, penting untuk korang ada map zoo ni if nak pegi nanti. Sebab kalau takde, korang akan mudah lost dan taktau arah yang nak dituju. Kalau ada map dah tau dah oh situ tempat rimau, oh situ tempat seladang dan whoaa kat bahagian atas kiri ada panda omg jom! Yes, like that. 

Pembersihan kandang.




Tengok pisang tu. Mana bleh bagi yang buruk. Apa yang binatang ni makan semua yang segar lagi berkhasiat. Kalau dah buruk, takleh bagi. Kalau tak nanti binatang tu sakit and kena admit hospital. Yeap, ada hospital binatang dalam ni. 


Hey Swan come and dance with me kind of pose.


Tapir! Taktau la masa aku nampak tapir ni rasa excited sangat. First time bertemu empat mata dengannya. So cute wey this creature after kenyang je tergolek kat tepi longkang kandang dia. :')




 Trem. Nampak tak betapa besarnya kawasan zoo ni. So kalau rasa banyak duit and malas nak jalan sesuai la naik ni. Mahal la tapi. Tak ingat berapa dia charge tapi mahal. :/ Kitorang tak naik pun just saja ambik gamba. ;p











Pendek kata, pengalaman sebagai volunteer ni sangat best. Kene experience sendiri baru tau camner perasaan dia. Kalau berminat bleh buat proposal and hantar kat bahagian Education Zoo Negara. Tak complicated pon procedure dia. Kitorang yang pegi ni pun sebab nak memenuhi coursework Gerko punya pasal. 


P/s: Sape yang tak pernah pegi, bawakla adik² / anak² anda. Worth it.