Friday, June 15, 2012

Farewell Netherlands.




Kinda frustrated Netherlands kalah.
It's okay, better luck next time perhaps.

Oh, cakap pasal Netherlands. Pernah denga tak Holland?

Ramai orang macam tak tau (termasuklah aku) yang Holland tu tak sama dengan Netherlands. Holland tu actually just nama wilayah dalam Netherlands. Contohnya cam kita ni la. Nama negara, Malaysia. Pastuh Pahang tuh negeri dalam Malaysia.

Sama la ngan Netherlands. Netherlands tu negara. Holland tu berada dalam Netherlands. Kiranya Holland tuh subset kepada Netherlands.

So kalau ada deejay radio yang cakap,
Pada malam ini, Hollands akan menentang German bla bla bla, korang teros call station radio tuh pastuh cakap, salah woi! Saying Hollands menentang German is like saying Pahang menetang England. K, aku gurau je. Tak payah call kot. :|

Memang Holland macam lagi senang nak sebut. Tapi salah. Kalau nak lagi senang sebut, cakap jelah Belanda. Kan? Muahahahaha

Dutch tuh orang Belanda. Rasanya yang ni semorang pon tau. Kfinebye.

Bui-bui.

Source here.


*********


p/s (this is only for Sis Bella, if you're not Sis Bella, ignore this) : 
I think I got caught already. Pageviews daripada UK lagi banyak daripada Malaysia smalam. To Sis Bella if you're reading this, yes, I'm that rainbow cake anon. Too shy to reveal myself yaknoww *_*




Tuesday, June 12, 2012

Thalassemia


If I ask you what is Thalassemia, would you be able to answer that? You gotta continue reading if you answer err errr errr. You have to!


Semalam aku tengok satu talk show ni, Bella. Ye, nama talk show tu Bella. Dia macam talk show lain yang macam Wanita Hari Ini, Nona and lain². Tapi die English talk show.


So episod semalam, 11 June 2012, pukul 11.00 pagi, ada satu slot tuh dia cakap pasal Thalassemia. It caught my attention because honestly, I don't really know about this disease. Tau gitu² je sebab macam penah blaja dalam Biology masa Form 5 dulu. Hahaha


Now straight to the point, what is Thalassemia? Thalassemia is a blood disorder. Maksud kau apa Mai? Ok maksudnya kecacatan darah yang menyebabkan badan seseorang itu menghasilkan hemoglobin yang tak normal.


As you know, hemoglobin is super important component in red blood cells (RBC). It helps RBC to carry oxygen to all parts of the body. So could you imagine what will happens if hemoglobin korang tak normal? Tak dapat imagine? Ok tengok sini. Kat sini plak untuk tau akibat yang lain.


So Mai, camane caranya nak elakkan daripada terkena penyakit ni? Okay baiklah (gaya dokter siot), puan-puan dan tuan-tuan, penyakit ini adalah penyakit yang diwarisi. Kalau ada salah seorang daripada parents korang carrier, korang mungkin jugak seorang carrier.


K jangan panik. Kalau korang carrier, takde masalah. Sebab apa? Sebab korang hanya carrier, bukan exhibit penyakit tu.


TAPI korang yang carrier ni, dinasihatkan jangan kawen dengan orang yang carrier jugak. Sebab apa, probability untuk korang dapat anak yang betul² ada penyakit ni adalah 25%. Tinggi tuh uolss. Jap, paham tak aku cakap apa ni? K jom try tengok gamba bawah ni.







Yang biru tuh memang bebas daripada jadik carrier. Yang purple tuh mewakili 50% yang akan jadik carrier dan yang merah tuh la yang akan ada penyakit ni. Jadi korang yang carrier ni sanggup ke ambik risiko kawen jugak dengan orang yang juga seorang carrier? Sanggup ke korang tengok anak korang ada penyakit ni nanti?


Kau cakap senang la Mai. Kami ni dah bercinta sejak di bangku sekolah lagi. Takkan lepas tau yang kami ni dua² carrier, kami nak putuskan hubungan ni. Lagipon 25% je kebarangkalian untuk mendapat anak yang ada Thalessemia. Kami tak rela nak berpisah, kami tak sanggup.


Amboi korangzz. Hurmm, terserah la kalau macam tu. Tapi bagi kite² yang belom kawen lagi ni, marilah kite buat Thalessemia screen test. Yelah, manalah tau kalau kita carrier. Aku pun taktahu jugak aku carrier ke tak.


Kalau kita bukan seorang carrier, takde masalah nak kawen dengan orang carrier. Tapi kalau kita seorang carrier, seblom nak mengorat or further the relationship into serious matter, tanya dulu si dia. 


"You ni carrier Thalassemia tak? Kalau ya, sampai sini jelah hubungan kita. I tak sanggup tengok anak I ada Thalessemia nanti. Sebab I penah baca kat blog Maicher yang kalau carrier kawen dengan carrier, probability untuk dapat anak yang menghidap Thalessimia tuh 25%." 


Conclusion nya, penting untuk kite (yang belom berkahwin) ni buat screen test. Takkan nanti nak pegi daftar kawen, pastuh kena buat blood test and all, baru tau dua² adalah carrier. Masa tu barulah kite rasa serabut tak tentu arah dan teragak agak to call the wedding off kan? Dah bercinta bagai nak rak persiapan dah settle apa semua, hasihh haru baqhang.


p/s: Ni antara apa yang aku dapat daripada tengok rancangan tuh dan sedikit jasa budi Google. Kalau ada salah tolong betulkan I eh uols.


Bui-bui.



Friday, June 8, 2012

Pronoun.


"It hurts. But at least I know that I have heart. That's a relief. I'll wait. I'll wait for you though you might not aware about it. So be it, if it's my destiny."




So this is my first post for this month and accidentally it's on June, 8th. So what's the connection? I'll get to you later on this.


I have this one problem. I donno/ feel awkward/ hesitate in using the right pronoun with certain person. 


I hate to be in this circumstance for I don't know the right pronoun to be picked. I'm confused either to use aku /saya/ana/i/ or any other subject pronoun.


I'm that type of person who don't favor to use the word 'awak'. I don't know why. I just feel something's not right if I utter that word. But I'm doing fine using the word 'saya'.


So bila rasa macam okay guna 'saya', mesti pair dia adalah 'awak'. Takkan 'saya' pair dengan 'kau' pulak kan? Ngahahaha


Kalau nak guna 'kau', mesti pair dengan 'aku'. But, it is so not me to ber kau-aku with these very-rare-I-talk-with people. Sounds so not proper. 


So I end up using English language. Easy. There's no option to be choose. There's only I and you. There's no saya-awak, aku-kau, ana-anti, kite-anda(this one is funny) and etc.


But of course. This is not the solution though. Why? Here's the story.


Last semester, I was assigned to do some work with a group of seniors. For the sister seniors, easy, I'll use the word 'saya' and just the word 'Kak' for them. Problem was when it comes to brother seniors. 


When doing work in a team, we have to communicate with them in real life and also in virtual life (text, facebook and etc).


Kalau in real life, boleh lagi nak avoid guna saya/aku tuh. Tapi cuba imagine bila nak reply text. Acano tuh? 


Bila dah serabut malas nak fikir which suitable pronoun to be pick, I text them in english. Problem solved!


But, just after the work had settled, a friend of mine, Opie asked me.


" You know what, this one senior asked me something about you yesterday."
" And what is that?"
" He asked me, mysarah tu memang selalu speaking ke?"


Ohmygingerrrrrr, apa yang tengah berlaku ni?! Duniaku tiba² menjadi kelam. See what people had thought about me?


Bila masa aku selalu speaking woiii. Grammar pon terabur bersepai. Aku text pakai bahse Inggeris sebab taktahu nak guna pronoun apa. Takkan nak guna 'aku'. For me, 'aku' ni untuk orang yang selalu we hang out with. But with a stranger, senior pulak tu, takkan nak guna 'aku'?


Kalau nak guna 'ana', macam mainstream sangat. That explains why I text them in eng.


Memang tak senang duduklah kan lepas tuh. Mesti orang ingat aku berlagak/poyo/poser or ape² lah. Pastuh aku teros buat karangan mintak maaf, inbox kat facebook.


He then told my friend that actually theres nothing to be mintak maaf. Tapi yelah, rasa tak sedap kot bila someone questioned something like that. Kalau betul selalu speaking takpe, ni tak pon. 


Up till now, I'm still awkward. End of story.


Bui-bui. Eh before that.


The June 8th story. It's my best friend birthday. Or maybe I should say, ex-best friend?. Shes someone that used to be one that I spent time with every single day. We play together, go to the same school, eating ice cream at our port dan banyak lagi lah bestfriend stuff yang kitorang buat.


But as time flies, after dia pindah, we don't longer keep in touch. She don't even text me to wish my befday.(and so do I) She simply drop 'happy birthday, Sarah' on my timeline like most people did. Shes now just somebody that I used to know. And to make some connection with this post, I also feel awkward in picking the right pronoun bila nak cakap dengan dia. I forgot, what do I use before this eh, saya ke aku? Yeah, this is not healthy. :(


p/s: I need a new bestfriend. 




Bui-bui (for real).